Anda Pengunjung ke

"Saya Maafkan Awak","Saya Minta Maaf" :)

بسم الله الرحمن الرحيم



Ermm....memaafkan bukan perkara mudah kerana ia perlu datang dari keihlasan hati yg benar2 tulus untuk memaafkan.Meminta maaf mungkin mudah dengan pantulan kata tetapi jikat tidak seiring dengan hati yg benar2 ingin memohon maaf atas kesilapam sendiri maaf itu tiada nilai.Walauapapun, biarlah kita jadi pemaaf dan senang meminta maaf kerana ia sumber ketenangan dan kebahagiaan daripada berdendam dan membiarkan ia bersarang di jiwa dengan penuh kemarahan dan kesedihan.

Baru2 ni aku mmg ada terasa ada hati dengan seorang kawan.Tapi takpe lah aku cuba untuk memaafkan dia dan aku pun dah memaafkan dia.Aku bukanlah seorang pendedam atau menyimpan apa yg terbuku tu kat dalam hati sampai jadi bara api tapi aku cuma sedih bila kawan baik kita tak jaga langsung hati kite,tak jaga percakapn dan kata2nya.Tak pe aku redha sebab ini mungkin ujian dari ALLAH untuk aku.Bak kata Prof Dr Muhaya yg aku kaguni "Kemarahan di hati menghasilkan suasana marah dalam hidup kita"
So,aku pun tak nak marah2,tak nak amik hati n aku berlapang dada.Apabila orang buat jahat pada kita jangan kita balas dengan keburukkan malah contohi sifat Rasulullah iaitu balas kejahatan dengan kebaikkan.Walaupun bukan mudah kita mesti belajar untuk tanamkan sifat2 mahmudah dalam diri dan buang sifat2 mazmumah agar hidup penuh dengan ketenangan dan keredhaan dari ALLAH.Bila kita dapat ALLAH kita dapat segalanya.

Ku petik kata-kata Prof Dr Muhaya 
"Orang yang bahagia dapat membahagiakan orang lain. Bahagiakan diri kita dengan mendekatkan diri pada Allah dan banyakkan bertaubat" :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih Sudi Baca,Semoga Bermanfaat ! :)