Anda Pengunjung ke

Pilihan Itu juga sebuah Pendirian...♥

بسم الله الرحمن الرحيم

             Semoga Aku Dikurniakan Pasangan yg baik dan insyaALLAH yg soleh dan buat  usaha dakwah.Aameen...!



Rasanya jarang sekali aku post entri tentang Jodoh tapi hari ni terasa nak cite kan sesuatu tentang PEMILIHAN PASANGAN @ JODOH...firtah manusia ingin disayangi,ingin di cintai,ALLAH ciptakan manusia berpasang-pasangan.Setiap manusia ada citarasa dan kreteria calon idaman aku juga ada kriteria aku tersendiri.

Kebanyakkan orang akan jadika rupa sebagai subjek utama dalam pemilihan jodoh,takku nafikan dan ku akui sedikit sebanyak mempengaruhi.Tapi bagiku cukup sekadar yg membuatku rasa senang melihat dirinya dan sejuk mata bila memandang,Aku rasa ayat aku ni takla spesifik dan terhad  tapi meluas,Sejuk mata yg memandang tak semestinya punya rupa paras yg kacak,hensem@macho..tapi sedap mata memandang. Hakikatnya itu bukanlah ukuran utama dalam pemilihan calon .Aku punya satu pendirian yang bagi aku takkan pernah ampuh dan runtuh.Pilihan aku sudah pasti yg punya fikrah agama dan yg paling aku nak pastikan dia mestilah seorang yg buat usaha dakwah atas iman @ dakwah tabligh. A.K.A KARKUN,,,insyaALLAH....aamennn.Aku rasa bukan pilihan aku sorang tapi pilihan mak ayah aku juga.Dulu2 masa zaman sekolah aku tak terfikir plak nak cari calon suami karkun ni walaupun ayah aku karkun.Kenapa aku pilih karkun?tak perlu aku cerita kat sini.Cuma nak bgtahu rupa paras,kedudukan,wang ringgit bukan jaminan kebahagiaan.Nak cari pasangan pandanglah dari sudut iman dan islam.Nak pilih ustaz ker @ bukan ustaz ker itu hak masing2..tapi kene ingat dan kene berlapang dada,tak semsetinya ustaz atau karkun mereke tu lebih baik dari mereka yg bukan di kalangan karkun atau ustaz.Apa yg aku cuba nak sampaikan kat sini kalau nak cari calon isteri @suami tu mesti pandang agamanya.Itu lebih utama berbanding rupa paras,harta kedudukan.Bila pegangan agama dia betul,insyaALLAH akan lahirnya zuriat2 yg soleh n solehah.Bukan itu saje malah akan ada ketenangan apabila pasangan menjadikan agama perkara terpenting dalam kehidupan sebab kejayaan manusia baik lelaki mahipun perempuan hanya di dalam agama yg sempurana sejauh mana ia dapat mentaati perintah ALLAH dan Rasulnya Nabi SAW.Duit,harta.kedudkan bukan kejayaan.Cukuplah ambil semua tu sebgai keperluan.Jangan masuk dalam hati.Sangat Bahaya !.Yang paling penting untuk kaum lelaki,anda seharusnya sebagai pemimpin kaum wanita perlu punya ilmu agama agar dapat mendidik isteri.Untuk perempuan kalau nak cari suami tu biarlah yg jaga solat,yg beragama,jgn pandang pada duit dan harta sebab itu bukan jaminan.Kesimpulanya....lelaki yg baik untuk perempuan yg baik,perempuan yg baik untuk lelaki yg baik begitu lah sebaliknya.So,kalau nak pasangan yg baik,persiapkanlah diri untuk jadi baik agar pasangan kita tu nanti datang dari golongan yg baik2..insyaALLAH.Tapi ingat ! nak jadi baik bukan sebab nak jodoh je,nak jadi baik mestilah kerana ALLAH dan nakkan keredhaaNYA.Bila kita dapat redha ALLAH kita akan dapat segala2nya.InsyaALLAH. :)

"Wanita itu dinikahi kerana 4 perkara ; Kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang memiliki agama, engkau akan bahagia.” 
(HR. Bukhari dan Muslim)





Gambar Di Atas Ada Jawapan Di Sebalik Jawapan Aku kenapa Aku Pilih Karkun? ...Sesunggunya ALLAH maha mengetahui hati setiap hambanya.Semoga ALLAH mudahkan.Aameen..Semnua kerana Engkau Ya ALLAH....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih Sudi Baca,Semoga Bermanfaat ! :)